10.00-14.30
Colette Piault
Mu pere ja mina (My Family and me),
75 min, 1986
Filmimise nelja aasta vältel joonistub
põhiteemana välja üks spetsiifilisem rände aspekt: peresuhted. Thanassakis on
13-aastane poiss, kes elab Kreekas, Ano Ravenia külas oma vanavanemate juures,
samal ajal kui ta vanemad elavad koos noorema vennaga Zürichis, Šveitsis.
Filmiti kolme perioodi: talve külakeses, suve (kui poisi vanemad, nagu enamik
väljarännanuid, suvepuhkuse ajaks tagasi tulevad), ja jõuluaega Zürichis, mil
vanaisa koos poisiga perele külla sõidab. Filmi meeskonna ja perekonna vahel
tekkinud läheduse tõttu meenutab see dokumentaal kohati mängufilmi. Peresuhteid
püütakse mõista mitte läbi intervjueerimise, vaid igapäevaelu detailide ja
hetkede jälgimise kaudu, edasi andes emotsioone ning peres valitsevat
atmosfääri. Alles viimasel võtteperioodil esitab filmitegija ühele pereliikmele
otsese küsimuse: Kes on poisile tähtsam – isa või vanaisa? Isa vastus on
ootamatult otsekohene.
Iga päev ei ole pidupäev (Everyday is
not a Feast day), 1994
Iga päev ei ole pidupäev on
igapäevaelu kroonika Kreeka mägikülakesest Ano Raveniast. Kuigi küla näib olevat
isemajandav, sõltub tegelikkuses sealne majanduslik, sotsiaalne ja perekondlik
elu suuresti väismaailmast. Nagu on juhtunud paljude mägikülakestega, on ka Ano
Ravenia aktiivsem elanikkond külast lahkunud. Film näitab puhkusteaja - kui
ajutiselt pöörduvad tagasi mujale elama asunud - valulikku soikumist igapävaelu
üksluiseks rahuks. Ilma igasuguste kommentaarideta jälgib film aupaklikult
külaelanike igapäevast kulgemist.
Abiellume! (Let's get married), 35 min, 1985
Eleni oli üleskasvanud Kreekas, kuid elas
oma tädi Martha pere juures Martinis, Tennessees. Demetriosega kohtus ta
suvepuhkusel olles Ano Ravenias, Kreeka mägikülakeses, kus poiss oma isaga elas
ja töötas. Noored armusid ja abiellusid. Film jälgib kreeka-ameerika pulma
professionaalide filmitud koduvideo stiilis. Selgepiiriline, loomulik ja
spontaanne film arutleb Ameerika mõju üle kreeka kultuurile käitumise, hoiakute
ja keele kaudu.
Niit nõela taga (Thread of the
Needle), 25 min, 1982,
Kreeka mägikülakese Ano Ravenia noored
mehed lahkuvad, et leida tööd, õppida või teenida sõjaväes, samas kui noore
naise liikumine piirdub enamasti oma isamajast abikaasa koju kolimisega.
Vallalised tüdrukud jäävad koos vanadega külla, tulles kokku, et oma veimevaka
jaoks tikkida ning juttu puhuda. Kreeka külaühiskonnas ei ole naistel kombeks
oma arvamust avalikult välja öelda. Film viib vaataja ühele tavapärasele
ühistikkimisele, kus tüdrukud jutustavad oma soovidest ja muredest, millest
suurem osa tiirleb ümber nende elu muuta võiva abielu.
Ada Ushpiz
Ada Ushpiz on dokumentaalfilmirežissöör ja produtsent. Ta oli kolmkümmend kaks aastat ajakirjanik ajalehes "Ha`Aretz". Tal on bakalaureusekraad filosoofias ja kirjanduses ning magistrikraad filmis, samuti doktorikraad ajaloo alal.rež Lotta Petronella, Soome, 58 min
vaata filmi treilerit SIIT
Film jälgib üht aastat Åbo arhipelaagi välissaartel elava nelja naise elus. Purjeta Brunskärile, Brännskärile, Tunhamnile ja Ytterholmile, et saada tuttavaks Anna, Heli, Thelma ja Lottaga.
Filmitegija keskendub tundlikult naiste väga isiklikele valikutele, jagades nende igapäevatoimetusi neljal aastaajal ja kaardistades nende lugusid üksindusest, kaotusest, armastusest, sünnist ja surmast.
Kuigi naised esindavad erinevaid põlvkondi, on neis paljugi ühist ning nad kõik kaaluvad elu põhiküsimusi avatuse, soojuse ja kohatise huumoriga. Teades, et nad elavad saartel, ümbritsetuna loodusest, on kõik neli õnnelikult teadlikud sellest, et “elu mõte ei seisne selles, et kõik on korras”.
Lotta Petronella
Lotta Petronella on kunstnik ja filmitegija. Ta lõpetas Londoni Chelsea Kunstikolledži 1999. aastal. Sest peale on ta teinud lühifilme, eksperimentaalfilme ja dokumentaale ning töötanud teiste filmide produtseerimisel ning toimetaja, kinematograafi ja produtsendina. „Saarte naised“ on tema esimene täispikk dokumentaalfilm.Tema töid on eksponeeritud kinodes ja galeriides Soomes, Norras, Rootsis, Taanis, Saksamaal, Hispaanias, Austraalias, Ühendkuningriigis ja Brasiilias. Lotta elab praegu Soomes ning töötab filmiga valedest ja fantaasiatest, mis ammutab ainest tema surnud vanaemast. Filmi produtseerib Kinoproductions.
Selle asemel, et minna kodust kaugel asuvasse kooli, on mõnedel evengi lastel Siberis kool, mis tuli nende juurde. Film läheb Siberi Kaug-Idas taigasse rändlema eksperimentaalse nomaadikooliga, mille rajasid evengid ning antropoloog Alexandra Lavrillier. Evengi lastel on nii võimalik internaatkooli mineku asemel olla koos oma perekonnaga. Tundides õpitakse tundma arvutit, aga saadakse selgeks ka lasso heitmine ja põhjapõtradega sõitmine.
Tavapäraseid akadeemilisi tunde ja traditsioonilise eluviisi õpetamist ühendav kool on evenkide meeleheitlik katse säilitada esivanemate kultuuri.
Sedamööda, kuidas rändav kool läbi Siberi taiga liigub, räägivad evengid oma ohvritest, mis on tulnud tuua selleks, et elada sõltumatutena seal, kuhu nende hinged kuuluvad.
Michel Debats
Michel Debats on filmirežissöör, kes teeb filme looduskeskkonnast, ürgloodusest ja inimkultuurist. Tema filmide hulgas on näiteks Oscari nominent “Tiivuline migratsioon” (kaasrežissöörideks Jacques Perrin ja Jacques Cluzaud, 2001) ning mitmeid telefilme, nagu “Tuvid ja inimesed” (2004; Arte/France 5) ning “Tuvide võiduajamised” (2004, ARTE/France 5) ja “Kool liikumas” (2008).